Wednesday, October 11, 2006

Break it up, guys

Jeg har, som tyskeren sier, latt meg klippe. Jeg bestilte lærlingtime hos Nikita i Hegdehaugsveien på vei hjem i går, og gledet meg til å bli dullet med en times tid - lærlingene bruker litt lengre tid enn vanlig - fra klokka tolv i dag. Oddbjørn, som hadde fri frem til 15.00 ble med på gåturen gjennom byen. Lite ante vi da vi begynte å gå at jeg, som er sykelig opptatt av å komme tidsnok til saker og ting, kom til å komme noen minutter for seint.

Jeg kikka på klokka da vi gikk over veien ved Berthel O. Steen/Slottsparken, konstaterte at jeg hadde beregna løpet perfekt i forhold til frisørtimen og nikket anerkjennende til meg selv. Da vi kom opp til 7Eleven ble den perfekte timingen imidlertid forpurret. En fyr med brusbil holdt på å bære inn brus-forsyninger til butikken, men da vi nærmet oss ble han verbalt angrepet av et bud fra Tom's*. Budet var jugoslav/tyrker, noe slikt, og kjeftet og smalt og gestikulerte fordi han mente at brusbilen hindret han i å gjøre jobben sin. "Du skal flytte bilen din!" skrek han mens han hyttet med neven til brusmannen. Brusmannen på sin side brølte at det ikke kom på tale. Han ville være ferdig om to minutter hvis han bare fikk jobbe i fred.
Det var skikkelig ampert, og ingen av dem så ut til å ville gi seg. Vi ble stående og avvente litt, og da jeg skulle til å si til Oddbjørn at jeg måtte gå hvis jeg skulle oppfylle forpliktelsene mine overfor Nikita, ga budbilsjåføren brusmannen en skikkelig dytt slik at han mistet balansen og ramla bakover på lasterampen på bilen sin. Da han kom seg på beina, svarte han med å dytte igjen, og tyrkeren gikk i asfalten.

Oddbjørn gikk mellom dem, og vi prøvde å roe ned hver vår mann. I sånn cirka sju sekunder så det ut som om vi var kandidater til Nobels fredspris, (Er det noen som vil ha den, forresten, etter alt rotet på Fredssenteret?) men så braket de to sammen igjen. Denne gangen ramlet de begge overende, og brusmannen trykte trynet til budbilsjåføren i rennesteinen. Oddbjørn bykste til og prøvde å skille dem, og jeg gjorde et spedt forsøk på å hjelpe. På dette tidspunktet hadde også hun som jobba på 7Eleven kommet ut og begynt å kjefte. At hun mente at det var flaut og pinlig at voksne folk kunne oppføre seg på denne måten, så ikke ut til å plage de to kamphanene i særlig stor grad. De fortsatte å bruke munn og hylte at "Nei, jeg flytter ikke bilen, din kødd. Jeg er ferdig om to minutter, la meg få gjøre jobben min." og "Du skal flytte bilen, jeg får ikke gjort jobben min!" Dama fra butikken fortsatte å kjefte, og jeg begynte å kjefte på tyrkeren. Han gav meg Blikket, og jeg var rimelig sikker på at han kom til å lande neven sin på nesen min, så jeg trakk meg litt unna. Det var i grunnen det.

Jeg trakk opp på Nikita og fikk meg ny sveis av en nervøs frisørlærling som sa Oi! da hun hadde klipt to klipp. Det første kuttet håret mitt, det andre kuttet fingeren hennes. Den dårlige starten til tross, synes jeg at jeg ser ok ut, men som jeg har hevdet etterpå; hun så såpass bra ut og hadde et så vinnende vesen at hun sannsynligvis kunne ha klipt måne på meg uten at jeg hadde reagert særlig negativt.

*Før noen kommenterer det, jeg er fullstendig innforstått med at Tom's egentlig er galt - det skal være Toms. Vær trygg på at det svir i øynene og verker i fingrene etter å ha skrevet Tom's Transport & Budbilservice slik Tom sjøl vil ha det.

3 comments:

Anonymous said...

Huuuumoooor!!! Hadde jeg ikke hatt 5 års erfaring fra Oslo, hadde jeg nektet å tro på denne. Fantastisk! Denne bloggen din blir bare bedre og bedre, kebabtryne!

Anonymous said...

Jøss! Gutta er ute og ordner opp i småkrangler i byen! Imponerende!!! :-) Skulle gjerne sett Oddbjørn bykse til og prøve å skille to menn som lå på bakken. Moro dette....!!!

Anders G said...

Kebabtryne? Hold kjeft, anonymous. Det var noe av det mest spesielle jeg har sett på gateplan uansett hvilken by jeg har vært i. Oddbjørn bykser bra.